Rolnictwo
Kontrole w gospodarstwach rolnych w związku z przestrzeganiem obowiązków wynikających z „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”
Obowiązek stosowania programu działań mają podmioty, które:
– prowadzą produkcję rolną, w tym działy specjalne produkcji rolnej
– prowadzą działalność, w ramach której są przechowywane nawozy naturalne lub stosowane nawozy
Organ Inspekcji Ochrony Środowiska, zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy Prawo wodne dokonuje kontroli w zakresie:
1) stosowania programu działań,
2) spełnienia obowiązku posiadania planu nawożenia azotem,
3) stosowania nawozów zgodnie z planem nawożenia azotem
Przykładowe zagadnienia sprawdzane podczas kontroli:
– rolnicze wykorzystanie nawozów na glebach zamarzniętych, zalanych wodą, nasyconych wodą lub przykrytych śniegiem,
– rolnicze wykorzystanie nawozów w pobliżu wód powierzchniowych,
– rolnicze wykorzystanie nawozów na terenach o dużym nachyleniu,
– okresy nawożenia,
– przechowywanie nawozów naturalnych oraz postępowanie z odciekami,
– dawki i sposoby nawożenia azotem,
– plan nawożenia azotem,
– maksymalne dawki azotu,
– sposoby dokumentowania realizacji „Programu działań…”
Sposób dokumentowania realizacji „Programu działań…”
- podmioty prowadzące produkcję rolną oraz podmioty prowadzące działalność w ramach której są przechowywane nawozy naturalne lub stosowane nawozy, które:
- prowadzą chów lub hodowlę drobiu powyżej 40 000 stanowisk lub chów lub hodowlę świń powyżej 2000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg lub 750 stanowisk dla macior:
– opracowują plan nawożenia azotem oraz są obowiązane do uzyskania pozytywnej opinii okręgowej stacji chemiczno-rolniczej o planie nawożenia azotem – nie później niż do dnia rozpoczęcia stosowania nawozów,
- posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 100 ha użytków rolnych, uprawiają uprawy intensywne na gruntach ornych na powierzchni powyżej 50 ha lub utrzymują obsadę większą niż 60 DJP, według stanu średniorocznego,
- nabywają nawóz naturalny lub produkt pofermentacyjny do bezpośredniego rolniczego wykorzystania:
– opracowują plan nawożenia azotem.
Podmioty, które nie stosują nawozów naturalnych lub produktów pofermentacyjnych na działkach rolnych, których są posiadaczami, nie opracowują planu nawożenia azotem.
2) podmioty prowadzące produkcję rolną, w tym działy specjalne produkcji rolnej oraz działalność, w ramach której są przechowywane nawozy naturalne lub stosowane nawozy na powierzchni większej lub równej 10 ha użytków rolnych lub utrzymujące zwierzęta gospodarskie w liczbie większej lub równej 10 DJP według stanu średniorocznego:
– posiadają plan nawożenia azotem albo obliczenia maksymalnych dawek azotu,
– prowadzą ewidencję zabiegów agrotechnicznych związanych z nawożeniem azotem zawierającą datę zastosowania nawozu; rodzaj uprawy i powierzchnię uprawy, na której został zastosowany nawóz; rodzaj zastosowanego nawozu; zastosowanej dawce nawozu; terminie przyorania nawozu naturalnego, w przypadku zastosowania tego nawozu na terenie o dużym nachyleniu,
3) podmioty przyjmujące oraz zbywające nawozy naturalne do bezpośredniego rolniczego wykorzystania powinny posiadać:
– umowę zawartą w formie pisemnej,
4) w przypadku czasowego przechowywania obornika na pryzmach podmioty powinny posiadać:
– mapę lub szkic działki z zaznaczoną lokalizacją pryzmy oraz datą złożenia obornika w danym roku na danej działce.
Wszystkie dokumenty przechowuje się przez okres 3 lat.
Na podstawie wyników kontroli, w zależności od zakresu i stopnia naruszenia, właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska wydaje z urzędu decyzję, w której może:
1) nakazać usunięcie w określonym terminie nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli lub
2) ustalić obowiązek uiszczenia opłaty, oraz jej wysokość.
Ponadto na podstawie art. 365 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska Wojewódzki inspektor ochrony środowiska wstrzymuje, w drodze decyzji, użytkowanie instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego.
Podmioty prowadzące produkcję rolną oraz działalność, w ramach której są przechowywane nawozy naturalne, lub stosowane nawozy, ponoszą opłatę za:
1) stosowanie nawozów niezgodnie z przepisami lub z planem nawożenia azotem, maksymalna stawka opłaty wynosi 2072,64 zł
2) przechowywanie nawozów naturalnych niezgodnie z przepisami, maksymalna stawka opłaty wynosi 3108,96 zł
3) prowadzenie dokumentacji realizacji programu działań niezgodnie z przepisami, maksymalna stawka opłaty wynosi 518,16 zł
4) brak planu nawożenia azotem, maksymalna stawka opłaty wynosi 518,16 zł
Przydatne linki:
- Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001566/U/D20171566Lj.pdf
- Ustawa z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20071471033/T/D20071033L.pdf
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000243/O/D20200243.pdf
- Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie (aplikacja do wyliczania maksymalnych dawek azotu, sporządzania planu nawożenia azotem i in.)
https://www.cdr.gov.pl/transfer-wiedzy/narzedzia