Organy właściwe
Organami ochrony środowiska, zgodnie z zapisem art. 376 ustawy Prawo ochrony środowiska są:
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta;
- starosta;
- sejmik województwa;
- marszałek województwa;
- wojewoda;
- minister właściwy do spraw środowiska;
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
- regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Organy Inspekcji Ochrony Środowiska działające na podstawie przepisów ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska wykonują zadania w zakresie ochrony środowiska, jeżeli ustawa tak stanowi.
Wszystkie organy administracji publicznej są obowiązane przestrzegać swojej właściwości. Podział kompetencji organów w zakresie ochrony środowiska jest regulowany przepisami odrębnymi.
Do kompetencji organów Inspekcji Ochrony Środowiska należy przede wszystkim kontrola działalności gospodarczej związanej z korzystaniem ze środowiska, zwłaszcza instalacji wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.
Do kompetencji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta należy m.in. rozpatrywanie interwencji dotyczących takich spraw jak: wycinanie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia, nielegalnego deponowania odpadów (tzn. w miejscach na ten cel nie przeznaczonych), spalanie odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi, nieszczelności przydomowych zbiorników na nieczystości płynne, utrzymanie czystości i porządku na terenie własnej gminy.
Do kompetencji marszałka województwa i starosty należą m.in. przypadki wydobywania kopalin bez koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie kopalin. Starosta jest organem właściwym do ustalania opłaty eksploatacyjnej w razie wydobywania kopaliny bez wymaganej koncesji.
Do kompetencji RDOŚ należy m.in. prowadzenie postępowań i wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie.
Do kompetencji Inspekcji Nadzoru Budowlanego należą m.in. zagadnienia związane z niewłaściwym użytkowaniem obiektów budowlanych.
Do kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej należą interwencje w zakresie zagrożenia zdrowia i życia ludzi.
Do kompetencji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie należy kontrola gospodarowania wodami tj.
- korzystania z wód oraz ochrony zasobów wodnych
- przestrzegania warunków ustalonych w decyzjach wydanych na podstawie ustawy
- przestrzegania warunków ustalonych w pozwoleniach zintegrowanych
- wykonywania urządzeń wodnych
- utrzymywania wód oraz urządzeń wodnych
- przestrzegania nałożonych na właścicieli gruntów obowiązków oraz ograniczeń
- przestrzegania warunków obowiązujących w strefach ochronnych i obszarach ochronnych
- przestrzegania warunków obowiązujących na wałach przeciwpowodziowych oraz na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią
- stanu zabezpieczenia przed powodzią oraz przebiegu usuwania skutków powodzi związanych z utrzymaniem wód oraz urządzeń wodnych
- ustawiania i utrzymywania stałych urządzeń pomiarowych na brzegach i w wodach
- wykonywania w pobliżu urządzeń wodnych robót lub czynności, które mogą zagrażać tym urządzeniom lub spowodować ich uszkodzenie
- usuwania szkód związanych z ruchem zakładu górniczego w zakresie gospodarki wodnej